daviddownunder.reismee.nl

Universiteit, vakken & rugby

Hee allemaal,

Terwijl de introductie in Nijmegen net is afgelopen, ben ik al weer in mijn vijfde collegeweek. Het is een cliché, maar daarom niet minder waar: de tijd vliegt hier voorbij. De universiteit bevalt super goed. De campus is prachtig, midden in de stad met parkjes, grasvelden en veel bomen. Er zijn hier nog een aantal prachtige oude zandstenen gebouwen.

De rest van de gebouwen is veelal erg modern, in tegenstelling tot de deprimerende Thomas van Acquinostraat (waar het merendeel van mijn colleges in Nijmegen is), die je op een regenachtige dag het gevoel kan geven dat je door naoorlogs Sovjet Berlijn loopt.

De vakken die ik hier volg zijn (vertaald): fusies & overnames, financiële econometrie, introductie tot programmeren en vastrentende effecten. Behalve de eerste bevallen ze allemaal erg goed, al is het wel redelijk wat werk.

  • Fusies & overnames is tot nu toe vrij taaie materie en meer bedrijfskundig dan economisch, dus die valt nog wat tegen. Het werkt ook niet echt mee dat onze Chinese docent amper te verstaan is.
  • Financiële econometrie is, zoals verwacht, pittig. Ik mis hier eigenlijk de voorkennis voor, dus het is aardig aanpoten om bij te blijven. Maar het is ook wel eens leuk om echt uitgedaagd te worden voor een vak.
  • Introductie tot programmeren is erg leuk. Het is vergelijkbaar met het leren van een nieuwe taal; in dit geval de computertaal. Door middel van een geschreven code kan je de computer opdracht geven een probleem op te lossen of een taak uit te voeren. En net als met het leren van een taal gaat dat gepaard met oefenen, oefenen, oefenen, maar als jouw code daadwerkelijk het probleem of de taak oplost is de voldoening groot.
  • Vastrentende effecten (of fixed income securties) is een vak dat zich geheel focust op producten (effecten) die een vast ‘inkomen’ opleveren (in de vorm van rente). Dit betreft leningen, obligaties, hypotheken en dergelijken. Een nuttig vak, waar je ook nog wat praktische vaardigheden leert.

Ondanks dat alles hier duurder is, bevalt het leven me hier wel. Ik denk dat de Australische winter qua weer beter is dan de Nederlandse zomer, dus wat dat betreft mis ik niks. Het kan hier echter ook verschrikkelijk hard regenen en door al het hoogteverschil kunnen de straten dan in rivieren veranderen. Het regende een keer zo hard dat toen ik de straat overstak, ik letterlijk tot mijn enkels in het water stond. Gelukkig gebeurt dat maar sporadisch.

Alleen het stappen is hier minder. Na een aantal dodelijke vechtpartijen heeft de overheid ingegrepen en strengere regels ingevoerd gericht op de uitgaansgebieden. Zo kom je na 01:30 nergens meer binnen, ook niet als je al binnen was, en als je enigszins aangeschoten bent wordt je zonder pardon geweigerd. Dat laatste hebben we helaas al twee keer ondervonden haha. Bovendien moet je (vooral in het weekend) vaak entree betalen en zijn drankjes vergeleken met Nijmegen erg prijzig (zo’n vier tot zes euro).

Afgelopen zaterdag zijn Lasse, Milo en ik naar een kraker in het internationale rugby geweest: Australië vs. Nieuw-Zeeland. Helaas houden de twee aartsrivalen elkaar de laatste jaren niet echt meer in evenwicht: van de laatste dertien ontmoetingen won Australië er slechts één. Ook deze keer waren de Wallabies geen partij voor de All Blacks, die de gehele wedstrijd domineerden en met 42-8 hun grootste uitoverwinning op Australië ooit boekten.

Drie weken terug ben ik met mijn ganggenoten op een georganiseerde trip naar Port Stephens geweest. De eerste stop was bij een natuurgebied waar wilde kangoeroes leven, deze waren echter zeer tam en konden gevoerd en geaaid worden. Daarna gingen we door naar een strand waar we gingen sandboarden (soort snowboarden maar dan van een zandheuvel). Onze laatste stop was bij een baai waar we hebben geluncht met een Aussie barbecue (met kangoeroevlees!). Het is wel een raar idee om iets te eten wat je vlak daarvoor nog geaaid hebt haha. Het was zeker niet vies, maar biefstuk is toch lekkerder.

De planning voor de komende tijd is vrij rustig. Over twee weken beginnen mijn mid-semester tentamens. Verder is er nog een trip naar de Blue Mountains gepland en is het Sydney Running Festival, waar ik de 9km loop. Daarna zal ik weer een nieuwe update schrijven en zal ik ook wat foto’s van mijn kamer posten.

Groetjes,

David

Reacties

Reacties

Aafke

Hey David,
Leuk verhaal weer en mooie foto's! Da's inderdaad wat anders dan de Radboud;-). Heb je ook een foto van jou met de kangoeroe's? Dat je ze dan daarna opeet valt me wel een beetje tegen:(
Leuk dat je gaat rennen, lukt het trainen goed? Voetblessure weer over?
Hier is het nu opeens erg warm. Vandaag 30 gr. Ben lekker naar het strand geweest met Ilse en morgen ga ik een dag touren met Tamar op een elektrische scooter. Klinkt nog een beetje als vakantie hè? Mijn school begint pas 6/9 weer....
Alvast succes met je run en je tentamens en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
Dikke kus en liefs! xxx

Annerieke

Wat leuk om je zo een beetje te kunnen volgen. Have fun in de Blue mountains, dat is een mooie plek om even 'op te ademen'. Veel succes ook met je tentamens!

opa Johan en oma Attie

Hoi David

Leuk om weer wat van je te horen. Ik wist niet dat er in Australië zulke zandstenen gebouwen zijn, lijkt Oxford wel! Mooi contrast met moderne nieuwbouw.
Hier is het al een poosje echt zomer, we genieten van het buiten zijn. Opa en ik hebben een boottocht naar Kinderdijk gemaakt vanuit Rotterdam en een tocht over het IJselmeer van Urk naar Enkhuizen. Je kunt in Nederland prima dagtrips maken, alleen moet het weer wel meewerken!
Fijn dat het je zo goed bevalt daar ver weg. Dan lijkt de tijd ook sneller te gaan dan wanneer je de dagen zat af te tellen tot je weer naar huis kon.
Succes met de tentamens en met de sport en tot de volgende keer.
Groetjes van ons. xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!